Monday, November 21, 2011

Cuti Yang Panjang...

2 comments
Salam semua. Sejak adam terkena jangkitan virus dalam mulut hinggalah ke hari ni, ibu masih bercuti.. setia menemani anak2 ibu yg sakit. w/pun ibu juga sakit. huhu.. Lepas adam, ibu, abah n aisyah pula dijangkiti. Adam kena kuarantin 2 minggu kat rumah lepas discharge, so, harap sempatlah kami semua sihat sepenuhnya sebelum adam n aisyah pegi sek, ibu masuk ofc balik. Ibu terpaksalah bercuti pjg sepanjang tempoh ini. Nasib baik bos ibu memahami orgnya.. :P

Kronologi jangkitan mulut Adam Rafiq :
9/11/2011 - Demam
10/11/2011 - Ulser penuh bibir atas dan bawah
11/11/2011 - Bibir bengkak teruk + ulser merebak lidah
11/11/2011 - admit Hospital Colombia
15/11/2011 - discharge
16 - 30/11/2011 - kuarantin

Dari manalah datangnya virus ni?? tiba2 je serang adam. kesian anak ibu. kecik2 lagi dah masuk wad. 4 mlm tu. Sekarang aisyah pulak kena. w/pun tak seteruk adam, tapi hati ibu tetap sedih. Harap kakak aisyah cepat sembuh ye. Mesti kakak rindukan sekolah, teacher n kawan2.. sian..

Ibu xsure apa nama jangkitan ini. cuma dari cakap doktor, ia adalah jangkitan virus dlm mulut. boleh berjangkit. Masa adam kena admit tu dah teruk sgt, mulut bengkak besar. Mula2 ingat HFMD tapi tak sebab tangan n kaki clear.

Simptom :
1. Demam
2. Berbijik2 ulser naik di bibir atas, bawah, lidah
3. Gusi atas, bawah membengkak
4. hilang selera makan

Oklah.. kalau anak anda ada simptom2 ni cepatlah bawak ke klinik..

Friday, October 7, 2011

INTIPATI DAN RINGKASAN BAJET @ BELANJAWAN 2012

0 comments
 
INTIPATI BAJET 2012

Jumlah bajet - RM232.8 bilion
Perbelanjaan Operasi - RM181.6 bilion
Perbelanjaan Pembangunan - RM51.2 bilion
  • Tahun lalu, perkembangan pelaburan langsung asing (FDI) Malaysia adalah paling kukuh di Asia bagi enam bulan pertama tahun ini dan mencecah RM21.2 bilion.
  • Kerajaan jangka pertumbuhan ekonomi terus mantap - antara 5 dan 5.5 peratus tahun ini. Pertumbuhan bagi 2012 dijangkakan antara 5 dan 6 peratus, meskipun ekonomi global diramalkan perlahan.
  • Defisit bajet buat kali ke-15 akan diturunkan kepada 4.7 peratus daripada GDP 2012. Ini lebih kecil daripada 5.4% bagi  2011. Defisit berjaya dikurangkan daripada 7.4 peratus pada  2009 kepada 5.6 peratus pada  2010.
Peruntukan rancakkan pembangunan
  • Kerajaan memperuntukan RM978 juta untuk merancakkkan pembangunan untuk lima projek, iaitu lebuh raya JB-Nusa Jaya, muzium warisan Taiping, projek agropolitan Besut, projek tandan sawit Lahad Datu dan bekalan air Samalaju.
Kereta hibrid
  • Pengecualian sepenuhnya duti import dan duti eksais bagi mengimport kereta hibrid serta elektrik akan dilanjutkan sehingga 2013.
RM1 bilion untuk sekolah
  • Kerajaan akan wujudkan RM1 bilion untuk penambahkaikan sekolah.
  • RM500 juta diberikan pada sekolah kebangsaan.
  • Manakala M100 juta diperuntukkan masing-masing kepada sekolah jenis kebangsaan (Cina), sekolah jenis kebangsaan (Tamil), sekolah mubaligh, sekolah agama bantuan kerajaan dan Maktab Rendah Sains Mara.
Felda
  • Peneroka Felda akan terima “durian runtuh”. Jumlahnya akan diumumkan sebelum Felda GVH disenarai di Bursa Malaysia sebelum pertengahan 2012.
  • Penyenaraian dilakukan dalam dalam usaha mengumpul dana menjadikan Felda syarikat konglomerat global.
  • RM400 juta diperuntuk untuk naik taraf infrastuktur bekalan air di kawasan Felda terpilih.
Yuran sekolah
  • Kerajaan memansuhkan yuran pendidikan rendah dan menengah di semua sekolah kerajaan.
  • Ini termasuk pemansuhan bayaran bagi kegiatan ko-kurikulum, insurans takaful dan sebagainya. Semua ini bermula penggal sekolah tahun depan.
Gaji penjawat awam
  • Kerajaan akan wujud lebih banyak mata gaji. Ini bermakna, penjawat awam akan mendapat gaji maksimun lebih tinggi, sehingga kepada 37.7 peratus.
Persaraan
  • Umur persaraan dilanjutkan kepada 60 tahun.
Keluarga tentera
  • RM3,000 akan diberi secara one off kepada angggota keluarga, duda dan balu anggota berjumlah 62,000 orang.
Subsidi
  • Beras - Bagi setiap kilogram beras super tempatan, harga asal RM2.40, rakyat hanya bayar RM1.80. Subsidi kerajaan 60 sen.
  • Gula - bagi setiap kilogram gula, harga asal RM2.50, rakyat hanya bayar RM2.30. Subsidi kerajaan berjumlah 20 sen.
Skim rumah pertama
  • Kerajaan cadangkan had maksimum harga rumah Skim Rumah Pertamaku dinaikkan daripada RM220,000 kepada RM400,000.
Skim Amanah Rakyat 1Malaysia
  • Skim ini dibuka kepada isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 dan ke bawah yang akan memanfaatkan 100 ribu isu rumah. Pelabur boleh mohon pinjaman RM5,000 dengan tempoh bayaran balik lima tahun.
Subsidi rumah
  • Kerajaan akan memberikan subsidi RM20,000 untuk pembelian Program Rumah Mesra Rakyat
  • Mereka yang tidak memiliki rumah atau tinggal di rumah usah boleh dapatkan pembiayaan untuk membeli rumah berharga RM65,000 dengan harga RM45,000. RM200 juta diperuntukkan untuk program ini.
Teksi persendirian
  • Pengecualian 100 peratus duti eksais dan cukai jualan ke atas pembelian teksi baru buatan tempatan
  • Pengecualian bayaran balik duti eksasis dan cukai jualan ke atas teksi yang berusia lebih tujuh tahun yang dijual atau tukar milik.
  • Memansuhkan cukai jalan ke atas teksi bajet milik persendirian.
  • Pemberian bantuan RM3,000 bagi melupuskan teksi lama berusia lebih tujuh tahun tetapi kurang 10 tahun. Bagi teksi berusia 10 tahun dan ke bawah, bantuan RM1,00 akan diberikan.
Perlindungan kepada gelandangan
  • Kerajaan menyediakan pusat khidmat sosial dikenali Anjung Singgah sebagai perlindungan sementara kepada gelandangan sekitar Kuala Lumpur.
  • Seramai 1,400 orang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat dan 250  dengan Anjung Singgah.
Simpanan persaraan - KWSP
  • Caruman majikan dinaikkan daripada 12 peratus kepada 13 peratus bagi pencarum yang menerima gaji bulanan RM5,000 dan ke bawah. Langkah ini akan memanfaatkan seramai 5.3 juta pencarum KWSP.
Pinjaman TEKUN
  • Menteri kewangan mencadangkan peruntukan TEKUN ditambah sekali ganda daripada RM120 juta kepada RM300 juta.
Penjawat Awam
  • Tambahan bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM 500 ringgit dan bayaran bantuan RM500 ringgit kepada pesara kerajaan. Bayaran ini akan dibuat bersekali dengan gaji bulan Disember 2011.
Meringankan Kos Sara Hidup
  • Bantuan RM500 kepada isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 ringgit dan ke bawah. Pemberian ini melibatkan peruntukan sebanyak 1.8 bilion ringgit. Untuk menerima bantuan ini, ketua isi rumah yang layak hendaklah berdaftar dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri sebagai agensi pelaksana. Bantuan ini akan disalurkan melalui bank dan Pejabat Pos.
  • Bantuan persekolahan RM100 ringgit diberi kepada semua pelajar sekolah rendah dan menengah dari Tahun Satu hingga Tingkatan Lima di seluruh negara.
  • Pemberian baucar buku bernilai RM200 ringgit kepada semua pelajar warganegara Malaysia di institusi pengajian tinggi awam dan swasta tempatan, matrikulasi serta pelajar tingkatan enam di seluruh negara.
Rancangan Tebatan Banjir
  • Kerajaan akan melaksanakan Rancangan Tebatan Banjir (RTB) di Perlis, Perak dan Johor dengan kos satu bilion ringgit.
  • Di Perlis, dua projek RTB iaitu naik taraf empangan Timah Tasoh Fasa 2 dan melebar serta mendalam Sungai Arau akan dilaksanakan.
  • Di Perak, tiga projek RTB di Sungai Kerian, Sungai Kurau dan Kolam Bukit Merah.
  • Manakala bagi Johor, projek RTB akan dilaksanakan di bandar dan Sungai Segamat.

Wednesday, September 21, 2011

Masak-masak : Puding Buah

0 comments
Salam....
2 Minggu lepas ofis ibu ada buat makan2 sikit. Makan pagi. Biasalah ada penaja. :) Selalu jugak makan ditaja kat sini. Syukur Alhamdulillah.. Moga Allah murahkan rezki penaja2 tu ye. 

Ibu saja ja buat ringan tulang, buat puding buah utk ofismate hari tu. 1 bungkus agar2 je. Dapat la dlm 30 pcs bekas kecik2 tu. Cukuplah tu, ofismate pun 7 org je termasuk bos.. Selebihnya abah boleh makan.. Resepi ni sangat simple. Kejap je dah siap.. hehe.. Rasa pun sedap...nyum nyum.. 

Sempat jugak snap beberapa pics masa buat puding ni.. :P

Menu makan pagi nasi lemak + lontong... Kat hujung kiri tu puding buah ibu.. :)

Thursday, September 8, 2011

Cerita Raya

1 comments
Salam..
Hari ni baru hari kedua ibu masuk ofis selepas bercuti pjg. Mood raya pun xhilang lg.. Raya thn ni samalah mcm thn2 sebelum. Kami sekeluarga beraya di Kedah. Penat tu xyah ceritalah. Asyik berulang alik Paya kerchut - Kubur Panjang. Tapi best raya tu tetap ada.. boleh jumpa mak, ayah, mertua, sedara mara. makan ketupat, kuih dan mcm2 makanan. Anak2 ibu boleh kumpul duit raya.. hehe murah rezki. Alhamdulillah.

Sebelum balik raya ibu bertungkus lumus jugak nak siapkan langsir utk sliding door rumah Tok Lehah. Maklumlah baru beli mesin jahit. Semangat berkobar2. Dah lama mengidam mesin jahit ni, baru sekarang tercapai hajat nak beli. hehe.. Akhirnya siap juga.. jahit simple jek. ukuran main agak2. bila siap pasang terlebih panjang.. huhu kena la lipat n jahit tangan kat bawah langsir tu.. lenguh jugak la. Dah ada mesin jahit ni, macam2 projek jahitan dok terbayang2 kat otak. Kain dah ada 3 pasang, nak try buat baju sendiri. Langsir pun plan nak jahit baru.. xtau la bila boleh stat projek ni.. harap2 aisyah ngan adam x kacau la..

Balik kg kali ni sempat belajar buat kek coklat dan puding buah. Kek coklat tu acik fatin punya resepi. Resepi internet. hehe memang sedap. Ramai yang puji. :P Puding pulak resepi Tok Dah. Memang best la.. balik sini nak try buat sendiri. Bahan2 puding dah beli, tunggu masa yang sesuai ja nk buat.

Oklah.. xboleh story pjg2.. ada keja nak siapkan. bYE..
"SELAMAT HARI RAYA.. MAAF ZAHIR BATIN"

 Gambar di pagi raya...

 Langsir baru Tok Lehah yang ibu jahit...

 Kek Coklat yang sedap...

Tuesday, May 31, 2011

Hadiah buat Cikgu2 Adam

3 comments
Salam.. Hari ni hari terakhir Adam kat Taska Nur kasih Mutiara, Putra perdana. Sedih jugak ibu nak tukarkan adam ke tempat baru tapi terpaksa. Ibu dah best dan puas hati dengan servis taska ni. Owner dia pun baik. Tadi dah salam2 ngan Kak Shida. Tak sangka pulak K Shida bg hadiah kat adam. Hari tu masa birthday dah bg hadiah baju. huhu.. Harap taska baru nanti (Taska Vonad) pun boleh jaga adam dengan baik. Risaunya ibu. Harap semua dapat doakan yang terbaik buat adam ye.

Ibu pun dah ready something kat cikgu2 adam. ada 5 orang je. Ibu order beg dgn Pn Lydiawati (deliagarden.blogspot.com).  Beg tu siap ada sulam nama RAFIQ lagi, sebab Cikgu2 adam panggil adam RAFIQ.. so, pg tadi dh bg la beg2 tu. harap semua cikgu suka. Itu jelah yg mampu adam bagi. Terima kasih sebab tolong jaga adam RAFIQ selama 6 bulan ni. TQVM :)

 

Monday, April 25, 2011

Birthday Tahun Ini...

2 comments
Hi.. 
Keluarga zul imran semua dah sambut birthday. Dimulai dengan ibu 13/1, aisyah 11/2, adam 23/3 & abah 15/4. Tersusun elok je.. hehe.. kalau sambut skali jimat blanja kan.. :P

4th Birthday.. Aisyah

1st Birthday Adam kami celebrate skali abah.. abah dah 31 tahun ye..  :P

Ibu sorang je xde kek besday.. huhu.. tapi xpa sebab ibu dapat hadiah.. special dr abah.. TQ abah!

Utk anak2 ibu & juga abah yg ibu sayangi.. Heppi Besday!! Moga kasih sayang antara kita kekal hingga ke akhir hayat. Moga anak2 ibu menjadi anak yg soleh & solehah..

Tak lupa juga.. Hepi Besday to ME... :P

Sunday, April 10, 2011

cerita ceriti

0 comments
Sudah lama sangat ibu tinggalkan blog ni.. sejak adam lahir, hari2 ibu bertambah busy. tambah pulak sekarang ibu dah bekerja.. so, masa yang ada agak terbatas. Bukan takde crita yang ingin ditulis tapi mood xde. hari ni ibu try nak hidupkan semula mood menulis blog. hehe

Banyak perkara dah berubah.. Aisyah telah masuk 4 tahun, dah masuk tadika, Tadika pertama di presint 9, Putrajaya. Atas sebab2 tertentu.. aisyah asyik menangis ja, xmau pi sekolah. Ibu cari tadika baru. Sekarang dah tukar ke Tadika Vonad, Putrajaya. Alhamdulillah ada perubahan.. dia ceria je time balik sekolah. cerita macam2 sampai tengah malam pun duk pot pet pot pet... Adam pula dah 1 tahun. Ibu hantar ke Taska Nur Kasih, Putra Perdana.. Cikgu2 adam ok semua. Pandai jaga adam. time sakit, rajin bagi ubat. hehe.

Ibu n abah masing2 busy. sorang timur, sorang barat. malam baru jumpa. bila time abah busy dgn tender, mlm pun xjumpa..huhhu Sabar jelah..

oklah.. sikit2 dah lah.. nanti ibu posting lagi.. bubai.. :P

Adam Look-alike Meter

0 comments

MyHeritage: Family tree - Genealogy - Celeb - Collage - Morph

Monday, November 21, 2011

Cuti Yang Panjang...

Reactions: 
2 comments
Salam semua. Sejak adam terkena jangkitan virus dalam mulut hinggalah ke hari ni, ibu masih bercuti.. setia menemani anak2 ibu yg sakit. w/pun ibu juga sakit. huhu.. Lepas adam, ibu, abah n aisyah pula dijangkiti. Adam kena kuarantin 2 minggu kat rumah lepas discharge, so, harap sempatlah kami semua sihat sepenuhnya sebelum adam n aisyah pegi sek, ibu masuk ofc balik. Ibu terpaksalah bercuti pjg sepanjang tempoh ini. Nasib baik bos ibu memahami orgnya.. :P

Kronologi jangkitan mulut Adam Rafiq :
9/11/2011 - Demam
10/11/2011 - Ulser penuh bibir atas dan bawah
11/11/2011 - Bibir bengkak teruk + ulser merebak lidah
11/11/2011 - admit Hospital Colombia
15/11/2011 - discharge
16 - 30/11/2011 - kuarantin

Dari manalah datangnya virus ni?? tiba2 je serang adam. kesian anak ibu. kecik2 lagi dah masuk wad. 4 mlm tu. Sekarang aisyah pulak kena. w/pun tak seteruk adam, tapi hati ibu tetap sedih. Harap kakak aisyah cepat sembuh ye. Mesti kakak rindukan sekolah, teacher n kawan2.. sian..

Ibu xsure apa nama jangkitan ini. cuma dari cakap doktor, ia adalah jangkitan virus dlm mulut. boleh berjangkit. Masa adam kena admit tu dah teruk sgt, mulut bengkak besar. Mula2 ingat HFMD tapi tak sebab tangan n kaki clear.

Simptom :
1. Demam
2. Berbijik2 ulser naik di bibir atas, bawah, lidah
3. Gusi atas, bawah membengkak
4. hilang selera makan

Oklah.. kalau anak anda ada simptom2 ni cepatlah bawak ke klinik..

Friday, October 7, 2011

INTIPATI DAN RINGKASAN BAJET @ BELANJAWAN 2012

Reactions: 
0 comments
 
INTIPATI BAJET 2012

Jumlah bajet - RM232.8 bilion
Perbelanjaan Operasi - RM181.6 bilion
Perbelanjaan Pembangunan - RM51.2 bilion
  • Tahun lalu, perkembangan pelaburan langsung asing (FDI) Malaysia adalah paling kukuh di Asia bagi enam bulan pertama tahun ini dan mencecah RM21.2 bilion.
  • Kerajaan jangka pertumbuhan ekonomi terus mantap - antara 5 dan 5.5 peratus tahun ini. Pertumbuhan bagi 2012 dijangkakan antara 5 dan 6 peratus, meskipun ekonomi global diramalkan perlahan.
  • Defisit bajet buat kali ke-15 akan diturunkan kepada 4.7 peratus daripada GDP 2012. Ini lebih kecil daripada 5.4% bagi  2011. Defisit berjaya dikurangkan daripada 7.4 peratus pada  2009 kepada 5.6 peratus pada  2010.
Peruntukan rancakkan pembangunan
  • Kerajaan memperuntukan RM978 juta untuk merancakkkan pembangunan untuk lima projek, iaitu lebuh raya JB-Nusa Jaya, muzium warisan Taiping, projek agropolitan Besut, projek tandan sawit Lahad Datu dan bekalan air Samalaju.
Kereta hibrid
  • Pengecualian sepenuhnya duti import dan duti eksais bagi mengimport kereta hibrid serta elektrik akan dilanjutkan sehingga 2013.
RM1 bilion untuk sekolah
  • Kerajaan akan wujudkan RM1 bilion untuk penambahkaikan sekolah.
  • RM500 juta diberikan pada sekolah kebangsaan.
  • Manakala M100 juta diperuntukkan masing-masing kepada sekolah jenis kebangsaan (Cina), sekolah jenis kebangsaan (Tamil), sekolah mubaligh, sekolah agama bantuan kerajaan dan Maktab Rendah Sains Mara.
Felda
  • Peneroka Felda akan terima “durian runtuh”. Jumlahnya akan diumumkan sebelum Felda GVH disenarai di Bursa Malaysia sebelum pertengahan 2012.
  • Penyenaraian dilakukan dalam dalam usaha mengumpul dana menjadikan Felda syarikat konglomerat global.
  • RM400 juta diperuntuk untuk naik taraf infrastuktur bekalan air di kawasan Felda terpilih.
Yuran sekolah
  • Kerajaan memansuhkan yuran pendidikan rendah dan menengah di semua sekolah kerajaan.
  • Ini termasuk pemansuhan bayaran bagi kegiatan ko-kurikulum, insurans takaful dan sebagainya. Semua ini bermula penggal sekolah tahun depan.
Gaji penjawat awam
  • Kerajaan akan wujud lebih banyak mata gaji. Ini bermakna, penjawat awam akan mendapat gaji maksimun lebih tinggi, sehingga kepada 37.7 peratus.
Persaraan
  • Umur persaraan dilanjutkan kepada 60 tahun.
Keluarga tentera
  • RM3,000 akan diberi secara one off kepada angggota keluarga, duda dan balu anggota berjumlah 62,000 orang.
Subsidi
  • Beras - Bagi setiap kilogram beras super tempatan, harga asal RM2.40, rakyat hanya bayar RM1.80. Subsidi kerajaan 60 sen.
  • Gula - bagi setiap kilogram gula, harga asal RM2.50, rakyat hanya bayar RM2.30. Subsidi kerajaan berjumlah 20 sen.
Skim rumah pertama
  • Kerajaan cadangkan had maksimum harga rumah Skim Rumah Pertamaku dinaikkan daripada RM220,000 kepada RM400,000.
Skim Amanah Rakyat 1Malaysia
  • Skim ini dibuka kepada isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 dan ke bawah yang akan memanfaatkan 100 ribu isu rumah. Pelabur boleh mohon pinjaman RM5,000 dengan tempoh bayaran balik lima tahun.
Subsidi rumah
  • Kerajaan akan memberikan subsidi RM20,000 untuk pembelian Program Rumah Mesra Rakyat
  • Mereka yang tidak memiliki rumah atau tinggal di rumah usah boleh dapatkan pembiayaan untuk membeli rumah berharga RM65,000 dengan harga RM45,000. RM200 juta diperuntukkan untuk program ini.
Teksi persendirian
  • Pengecualian 100 peratus duti eksais dan cukai jualan ke atas pembelian teksi baru buatan tempatan
  • Pengecualian bayaran balik duti eksasis dan cukai jualan ke atas teksi yang berusia lebih tujuh tahun yang dijual atau tukar milik.
  • Memansuhkan cukai jalan ke atas teksi bajet milik persendirian.
  • Pemberian bantuan RM3,000 bagi melupuskan teksi lama berusia lebih tujuh tahun tetapi kurang 10 tahun. Bagi teksi berusia 10 tahun dan ke bawah, bantuan RM1,00 akan diberikan.
Perlindungan kepada gelandangan
  • Kerajaan menyediakan pusat khidmat sosial dikenali Anjung Singgah sebagai perlindungan sementara kepada gelandangan sekitar Kuala Lumpur.
  • Seramai 1,400 orang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat dan 250  dengan Anjung Singgah.
Simpanan persaraan - KWSP
  • Caruman majikan dinaikkan daripada 12 peratus kepada 13 peratus bagi pencarum yang menerima gaji bulanan RM5,000 dan ke bawah. Langkah ini akan memanfaatkan seramai 5.3 juta pencarum KWSP.
Pinjaman TEKUN
  • Menteri kewangan mencadangkan peruntukan TEKUN ditambah sekali ganda daripada RM120 juta kepada RM300 juta.
Penjawat Awam
  • Tambahan bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM 500 ringgit dan bayaran bantuan RM500 ringgit kepada pesara kerajaan. Bayaran ini akan dibuat bersekali dengan gaji bulan Disember 2011.
Meringankan Kos Sara Hidup
  • Bantuan RM500 kepada isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 ringgit dan ke bawah. Pemberian ini melibatkan peruntukan sebanyak 1.8 bilion ringgit. Untuk menerima bantuan ini, ketua isi rumah yang layak hendaklah berdaftar dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri sebagai agensi pelaksana. Bantuan ini akan disalurkan melalui bank dan Pejabat Pos.
  • Bantuan persekolahan RM100 ringgit diberi kepada semua pelajar sekolah rendah dan menengah dari Tahun Satu hingga Tingkatan Lima di seluruh negara.
  • Pemberian baucar buku bernilai RM200 ringgit kepada semua pelajar warganegara Malaysia di institusi pengajian tinggi awam dan swasta tempatan, matrikulasi serta pelajar tingkatan enam di seluruh negara.
Rancangan Tebatan Banjir
  • Kerajaan akan melaksanakan Rancangan Tebatan Banjir (RTB) di Perlis, Perak dan Johor dengan kos satu bilion ringgit.
  • Di Perlis, dua projek RTB iaitu naik taraf empangan Timah Tasoh Fasa 2 dan melebar serta mendalam Sungai Arau akan dilaksanakan.
  • Di Perak, tiga projek RTB di Sungai Kerian, Sungai Kurau dan Kolam Bukit Merah.
  • Manakala bagi Johor, projek RTB akan dilaksanakan di bandar dan Sungai Segamat.

Wednesday, September 21, 2011

Masak-masak : Puding Buah

Reactions: 
0 comments
Salam....
2 Minggu lepas ofis ibu ada buat makan2 sikit. Makan pagi. Biasalah ada penaja. :) Selalu jugak makan ditaja kat sini. Syukur Alhamdulillah.. Moga Allah murahkan rezki penaja2 tu ye. 

Ibu saja ja buat ringan tulang, buat puding buah utk ofismate hari tu. 1 bungkus agar2 je. Dapat la dlm 30 pcs bekas kecik2 tu. Cukuplah tu, ofismate pun 7 org je termasuk bos.. Selebihnya abah boleh makan.. Resepi ni sangat simple. Kejap je dah siap.. hehe.. Rasa pun sedap...nyum nyum.. 

Sempat jugak snap beberapa pics masa buat puding ni.. :P

Menu makan pagi nasi lemak + lontong... Kat hujung kiri tu puding buah ibu.. :)

Thursday, September 8, 2011

Cerita Raya

Reactions: 
1 comments
Salam..
Hari ni baru hari kedua ibu masuk ofis selepas bercuti pjg. Mood raya pun xhilang lg.. Raya thn ni samalah mcm thn2 sebelum. Kami sekeluarga beraya di Kedah. Penat tu xyah ceritalah. Asyik berulang alik Paya kerchut - Kubur Panjang. Tapi best raya tu tetap ada.. boleh jumpa mak, ayah, mertua, sedara mara. makan ketupat, kuih dan mcm2 makanan. Anak2 ibu boleh kumpul duit raya.. hehe murah rezki. Alhamdulillah.

Sebelum balik raya ibu bertungkus lumus jugak nak siapkan langsir utk sliding door rumah Tok Lehah. Maklumlah baru beli mesin jahit. Semangat berkobar2. Dah lama mengidam mesin jahit ni, baru sekarang tercapai hajat nak beli. hehe.. Akhirnya siap juga.. jahit simple jek. ukuran main agak2. bila siap pasang terlebih panjang.. huhu kena la lipat n jahit tangan kat bawah langsir tu.. lenguh jugak la. Dah ada mesin jahit ni, macam2 projek jahitan dok terbayang2 kat otak. Kain dah ada 3 pasang, nak try buat baju sendiri. Langsir pun plan nak jahit baru.. xtau la bila boleh stat projek ni.. harap2 aisyah ngan adam x kacau la..

Balik kg kali ni sempat belajar buat kek coklat dan puding buah. Kek coklat tu acik fatin punya resepi. Resepi internet. hehe memang sedap. Ramai yang puji. :P Puding pulak resepi Tok Dah. Memang best la.. balik sini nak try buat sendiri. Bahan2 puding dah beli, tunggu masa yang sesuai ja nk buat.

Oklah.. xboleh story pjg2.. ada keja nak siapkan. bYE..
"SELAMAT HARI RAYA.. MAAF ZAHIR BATIN"

 Gambar di pagi raya...

 Langsir baru Tok Lehah yang ibu jahit...

 Kek Coklat yang sedap...

Tuesday, May 31, 2011

Hadiah buat Cikgu2 Adam

Reactions: 
3 comments
Salam.. Hari ni hari terakhir Adam kat Taska Nur kasih Mutiara, Putra perdana. Sedih jugak ibu nak tukarkan adam ke tempat baru tapi terpaksa. Ibu dah best dan puas hati dengan servis taska ni. Owner dia pun baik. Tadi dah salam2 ngan Kak Shida. Tak sangka pulak K Shida bg hadiah kat adam. Hari tu masa birthday dah bg hadiah baju. huhu.. Harap taska baru nanti (Taska Vonad) pun boleh jaga adam dengan baik. Risaunya ibu. Harap semua dapat doakan yang terbaik buat adam ye.

Ibu pun dah ready something kat cikgu2 adam. ada 5 orang je. Ibu order beg dgn Pn Lydiawati (deliagarden.blogspot.com).  Beg tu siap ada sulam nama RAFIQ lagi, sebab Cikgu2 adam panggil adam RAFIQ.. so, pg tadi dh bg la beg2 tu. harap semua cikgu suka. Itu jelah yg mampu adam bagi. Terima kasih sebab tolong jaga adam RAFIQ selama 6 bulan ni. TQVM :)

 

Monday, April 25, 2011

Birthday Tahun Ini...

Reactions: 
2 comments
Hi.. 
Keluarga zul imran semua dah sambut birthday. Dimulai dengan ibu 13/1, aisyah 11/2, adam 23/3 & abah 15/4. Tersusun elok je.. hehe.. kalau sambut skali jimat blanja kan.. :P

4th Birthday.. Aisyah

1st Birthday Adam kami celebrate skali abah.. abah dah 31 tahun ye..  :P

Ibu sorang je xde kek besday.. huhu.. tapi xpa sebab ibu dapat hadiah.. special dr abah.. TQ abah!

Utk anak2 ibu & juga abah yg ibu sayangi.. Heppi Besday!! Moga kasih sayang antara kita kekal hingga ke akhir hayat. Moga anak2 ibu menjadi anak yg soleh & solehah..

Tak lupa juga.. Hepi Besday to ME... :P

Sunday, April 10, 2011

cerita ceriti

Reactions: 
0 comments
Sudah lama sangat ibu tinggalkan blog ni.. sejak adam lahir, hari2 ibu bertambah busy. tambah pulak sekarang ibu dah bekerja.. so, masa yang ada agak terbatas. Bukan takde crita yang ingin ditulis tapi mood xde. hari ni ibu try nak hidupkan semula mood menulis blog. hehe

Banyak perkara dah berubah.. Aisyah telah masuk 4 tahun, dah masuk tadika, Tadika pertama di presint 9, Putrajaya. Atas sebab2 tertentu.. aisyah asyik menangis ja, xmau pi sekolah. Ibu cari tadika baru. Sekarang dah tukar ke Tadika Vonad, Putrajaya. Alhamdulillah ada perubahan.. dia ceria je time balik sekolah. cerita macam2 sampai tengah malam pun duk pot pet pot pet... Adam pula dah 1 tahun. Ibu hantar ke Taska Nur Kasih, Putra Perdana.. Cikgu2 adam ok semua. Pandai jaga adam. time sakit, rajin bagi ubat. hehe.

Ibu n abah masing2 busy. sorang timur, sorang barat. malam baru jumpa. bila time abah busy dgn tender, mlm pun xjumpa..huhhu Sabar jelah..

oklah.. sikit2 dah lah.. nanti ibu posting lagi.. bubai.. :P

Adam Look-alike Meter

Reactions: 
0 comments

MyHeritage: Family tree - Genealogy - Celeb - Collage - Morph

 

Coretan Ibu Aisyah... Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template